Movisies: Ervaringsdeskundigheid

Ervaringsdeskundigheid roept in het sociaal domein veel enthousiasme en – jazeker – ook weerstand op. Dit nummer laat dat volop zien. Ervaringsdeskundige Ed van Hoorn zegt over die weerstand (p.9): ‘Vaak wordt het (de inzet van ervaringsdeskundigen) gedragen door het management maar is er geen draagvlak bij de werkers waar die ervaringswerkers juist mee moeten samenwerken.’


De spijker op zijn kop! Ik merk dat bestuurders vaak enthousiast zijn over de toegevoegde waarde van ervaringsdeskundigen en hen met elan binnenhalen. Maar dat ze van tevoren niet altijd hebben nagedacht over wat dit in de praktijk voor de werkvloer en de ervaringsdeskundige betekent. Eerlijk is eerlijk: die fout heb ik in het verleden ook gemaakt. Wat ik ervan heb geleerd, is dat je het met het management vooraf goed moet voorbereiden. Zorg voor draagvlak, heb weet van de werkcultuur en anticipeer daarop voor wat betreft de inbreng van de ervaringsdeskundige. Organiseer de zaken goed, ook op praktisch vlak. Bedenk vooraf hoe je de werkzaamheden van de ervaringsdeskundige in gaat bedden in je organisatie.


Dat ervaringsdeskundigen van toegevoegde waarde zijn, staat voor mij als een paal boven water. Als we inzoomen op wat er voor een professional in het sociaal domein nodig is om je werk goed te doen: je hebt allereerst je beroepsmatige opleiding nodig, laten we zeggen de meer rationele kennis, vervolgens je persoonlijke professionaliteit. En tenslotte de gerichtheid op de vraag van degene voor wie je het allemaal doet. Die drie zaken bij elkaar maken dat je tot goede beslissingen kunt komen.
En soms speelt dat laatste aspect – voor wie doen we het en wat is voor die persoon werkelijk van betekenis? – een te kleine rol in het werk. De ervaringsdeskundige is dan degene die bij uitstek zo’n vraag scherp weet te krijgen, in de uitvoering, maar ook in beleid.


Dit nummer opent met een boeiend rondetafelgesprek (p.4) tussen vier ervaringsdeskundigen. Vermoeiend, zo betogen ze, om telkens weer de meerwaarde van ervaringsdeskundigheid te moeten aantonen. Ik snap dat goed. Tegelijkertijd is het niet verkeerd om voortdurend scherp voor ogen te hebben wat de toegevoegde waarde is.


Alie Weerman zegt: ‘Een belangrijke vraag die we studenten stellen die hun ervaringsdeskundigheid willen inzetten is: wat heb jij te bieden in jouw ervaringen wat van toegevoegde waarde is voor jouw cliënten?’ Dat is waar het om draait. Dat jouw ervaringsdeskundigheid van betekenis is voor de ander. Een ervaringsdeskundige associate member zei daarover tegen mij: ‘Alles draait om die ander. Verder is niets relevant.’


Janny Bakker, bestuurder Movisie

Lees hier Movisies 2. Ervaringsdeskundigheid



Categorieën:Movisie

Tags: , , , , , ,

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: