Inzet Popular Education voor Gezondheid Somalische en Afghaanse Nederlanders

De inzet van de methode Popular Education heeft bijgedragen aan verbeteringen in de ervaren gezondheid van deelnemers in het Project Betere Gezondheid voor Somalische en Afghaanse Nederlanders. Dat blijkt uit onderzoek van het Verwey-Jonker Instituut naar de effecten van de methode op basis van interviews met deelnemers en betrokkenen.

Somalische en Afghaanse Nederlanders hebben een slechtere psychische- en lichamelijke gezondheid dan Nederlanders zonder migratieachtergrond. Ze doen vaker een beroep op zorgvoorzieningen en vinden dat ze onvoldoende regie over hun leven hebben. In het project Betere Gezondheid voor Somalische en Afghaanse Nederlanders werd een groep community workers getraind door Movisie in de methode Popular Education om de gemeenschappen aan te zetten tot acties die de gezondheidssituatie verbeteren. Kirsten Tinnemans, onderzoeker bij het Verwey-Jonker Instituut, interviewde deelnemers en betrokkenen naar de ervaringen met deze methode die is gericht op het versterken van de gemeenschap en het individu. De resultaten staan beschreven in het rapport ‘Betere gezondheid van Somalische en Afghaanse Nederlanders door empowerment’.

Lees meer bij Movisie…



Categorieën:Community Building, Empowerment, Movisie, Multiculturele samenleving, Onderzoek, Popular Education, Projecten, Welzijn

Tags: , , ,

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: